jueves, 24 de diciembre de 2009

4. El color





ACTIVITAT INICIAL: cada alumne ha de pensar frases fetes o expressions que facin referència al color.

El color i la llum


No podem parlar de color sense fer referència a la llum, ja que és gràcies a aquesta que el nostre ull percep els colors.


La llum és una forma d´energia electromagnètica que en transmet en forma d´ones.
El nostre ull només és capaç de percebre una part d´aquestes ones, l´anomenat espectre visible.



La llum blanca és la suma de les ones de diversos colors. Cada color correspon a una longitud d´ona determinada.

La refracció de la llum i la descomposició de la llum blanca
Al atravessar cossos transparents, com el vidre o l´aigua, els rajos de llum canvien de direcció. Aquest fenòmen s´anomena refracció i provoca que en determinats objectes, com la piràmide del dibuix, la llum blanca es descomposi en els diversos colors que la formen.


La refracció de la llum del sol dins les gotes de pluja dóna lloc a l´arc iris.

Perquè veiem els colors?

Quan els rajos de llum topen amb un objecte es donen dos fenòmens:

-Absorció: alguns rajos "entren" dins la matèria.-Reflexió: altres rajos surten rebotats.

El nostre ull capta els rajos reflexats, que corresponen a determinats colors. És a dir, una superfície vermella reflexa els rajos de llum vermells i absorbeix la resta.


Qualitats del color
El to


El valor

La saturació (puresa)

Lluminositat (més blanc o més negre)


ACTIVITAT 1: pintar amb cafè soluble tot aconseguint diferents graus de saturació.

ACTIVITAT 2: pintar un cercle cromàtic amb colors de fusta (tot fent capes a partir dels colors primaris).

ACTIVITAT 3: pintar un cercle cromàtic amb pintura acrílica i partint dels tres colors primaris.
ACTIVITAT 4 : entra la http://www.educacionplastica.net/, entra al tema "Color", realitza el cercle cromàtic i envia´l al correu: viplaferreria@gmail.com.



ACTIVITAT 5: entra a la pàgina http://www.educacionplastica.net/, ves a l´apartat "Color" i juga amb l´activitat sobre interaccions del color.

ACTIVITAT 6: busca el programa "Paint" fes una composició i envia-la a viplaferreria@gmail.com.

ACTIVITAT 7: entra al bloc de les TAC de l´Institut La Ferreria (http://tacieslaferreria.blogspot.com/) clica a l´entrada "Narracions breus", ves a secundària, tria una imatge i escriu la narració que se´t proposa.



Barreges de colors
Llums de colors
Llums primàries: blau, vermell i verd.
Llums secundàries: cian, magenta i groc.

Pigments de colors + aglutinant
Pigments primaris: cian, groc i magenta.
Pigments secundaris: verd, blau i vermell.
Gamma de colors complementaris.
Magenta - verd
Cian (blau) - Vermell (taronja)
Groc - blau
ACTIVITAT 8: realitzar una composició amb dos colors complemetaris.

ACTIVITAT 9: pintar un fons groc amb una estrella lila, un fons verd amb una estrella vermella i un fons blau amb una estrella taronja. Quin produeix més vibracions?



ACTIVITAT 10: pintar una composició utilitzant dos colors i tota la gamma que s´aconsegueix al barrejar-los. Tècnica: gouache. Escales cromàtiques
Monocromàtiques.Policromàtiques.
Acromàtiques (gris)
L´harmonia cromàtica i el contrast
L´equilibri
La proporcióEl ritme

Les gammes cromàtiques

Gamma freda (temperatura del color)Gamma calenta.

ACTIVITAT 11: dibuixar quatre vegades el mateix paisatge i pintar-ne un amb els colors adequats de manera que cada paisatge representi una estació de l´any.

La interacció dels colors
ACTIVITAT 12: cartolines de diversos colors amb un quadradet gris al mig. Es pot obsevar com el to del gris canvia segons el fons sobre el que es trobi.

El color com a sistema codificat
Els codis cromàtics
El cercle cromàtic
El triangle cromàtic
El cub de colors (cub d´Alfred Hickenthier)

El color compon i representa imatges
El color en la composició
Sensació de volum
Sensació de distància. La perspectiva atmosfèrica.
Sensació de pes.



ACTIVITAT 13: pintar un dibuix donant sensació de profunditat. Colors més vius i càlids a primer pla i suaus i freds al fons.



El valor comunicatiu dels colors (sentiments, emocions...)

La funció simbòlica del color


Tècniques pictòriques



Suport:

Paper



Cartolina



Tela



Tècniques:



Acrílic

ACTITIVAT: primer han de realitzar l´esboç d´una màscara de carnaval. Seguidament l´han de dibuixar i pintar sobre cartolina. El tipus de pintures que s´utilitzen són acríliques i purpurina per realitzar alguns detalls.


Gouache



Aquarel.la


Pastel



Pastel a l´oli



Cera aquarel.lable

ACTIVITAT: realitzar una composició simètrica. Un costat s´ha de pintra amb colors harmònics i l´atlre amb colors no harmònics. La tècnica és la cera aquarel.lable.


Eines



Pinzells de diverses mides



Espàtula



Esponja



Temes



Bodegó



Paisatge



Retrat i autoretrat



Abstracte





ACTIVITAT 14: pintar un paisatge amb aquarel.les.



comentar les següents imatges.





No hay comentarios:

Publicar un comentario